Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) είναι επιτελικός επιστημονικός και ερευνητικός φορέας που υποστηρίζει το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) και τους εποπτευόμενους φορείς του σε θέματα που αφορούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τη μετάβαση από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη μεταλυκειακή εκπαίδευση, την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, της μαθητικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, με στόχο τη διασφάλιση του δικαιώματος όλων των παιδιών στην εκπαίδευση.

Αξιολόγηση Διδακτικών Βιβλίων

Ποιος αξιολογεί τα διδακτικά βιβλία προκειμένου να ενταχθούν στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (Μ.Δ.Β.)

Η αξιολόγηση των βιβλίων προς ένταξη στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων πραγματοποιείται από επιστημονικές επιτροπές ανά γνωστικό αντικείμενο, με κριτήρια ποιότητας που προσδιορίζονται με βάση προδιαγραφές και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αποτίμηση ιδίως της επιστημονικής, παιδαγωγικής και διδακτικής εγκυρότητας του βιβλίου και λοιπού εκπαιδευτικού υλικού, της ενθάρρυνσης της αυτενέργειας των μαθητών/τριών και της καλαισθησίας, καθώς και προδιαγραφές που σχετίζονται με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των βιβλίων, όπως διαστάσεις, εικαστικό υλικό και παράμετροι τυποποίησης. Οι επιστημονικές επιτροπές συνίστανται από μέλη Δ.Ε.Π, εκπαιδευτικούς και άλλους επιστήμονες αυξημένων προσόντων και γνώσεων στο επιστημονικό και παιδαγωγικό αντικείμενο των βιβλίων. Το έργο των εν λόγω επιτροπών συνεπικουρούν εμπειρογνώμονες, όσον αφορά στον έλεγχο συμμόρφωσης προς τις προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά που αφορούν στην εκτύπωση ή την ψηφιακή εκδοχή των παραδοτέων βιβλίων. Τα μέλη των επιστημονικών επιτροπών και οι εμπειρογνώμονες δεν σχετίζονται με τη συγγραφική διαδικασία των υπό ένταξη βιβλίων. (παρ. 6 και 7 του άρθρ. 84 του ν. 4823/2021, όπως τροποιήθηκε και ισχύει).

Ποια είναι η σύνθεση των επιτροπών που αξιολογούν τα διδακτικά βιβλία

Σύμφωνα με την ΥΑ 3321, ΦΕΚ 2741/Β’/13-05-2024 «Δεύτερη (2η) τροποποίηση της υπό στοιχεία 160159/ΓΔ4/23-12-2022 κοινής απόφασης της Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Δημιουργία, συγκρότηση, λειτουργία και τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων (Μ.Δ.Β.) και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων (Ψ.Β.Δ.Β.), δομή, οργάνωση και περιεχόμενο αυτών, προϋποθέσεις, προδιαγραφές, χαρακτηριστικά, κριτήρια και διαδικασία ένταξης, τροποποίησης, μεταβολής ή απένταξης διδακτικών βιβλίων στο Μ.Δ.Β. και στην Ψ.Β.Δ.Β., υποβολή και εξέταση διοικητικών προσφυγών κατά των συναφών πράξεων και όργανα ελέγχου τους» (Β’ 6712)» οι επιστημονικές επιτροπές ορίζονται τετραμελείς και σε αυτές περιλαμβάνεται και ο τεχνικός εμπειρογνώμονας, ο οποίος στερείται αποφασιστικής ψήφου. Σε κάθε επιτροπή συμμετέχει τουλάχιστον ένας/μία εν ενεργεία εκπαιδευτικός αυξημένων προσόντων και γνώσεων στο επιστημονικό και παιδαγωγικό αντικείμενο του μαθήματος/γνωστικού αντικειμένου, για το οποίο η επιτροπή συνιστάται. Σε κάθε περίπτωση, τα μέλη των επιστημονικών επιτροπών συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών και επικουρικών εμπειρογνωμόνων πρέπει να μην σχετίζονται με τη συγγραφική διαδικασία των βιβλίων, που είναι υποψήφια για ένταξη.
Κατά την αξιολόγηση κάθε διδακτικού βιβλίου, που υποβλήθηκε, οι επιστημονικές επιτροπές εξετάζουν την επιστημονική, παιδαγωγική και διδακτική καταλληλότητα και εγκυρότητά του, συμπεριλαμβανομένου του συμπληρωματικού ψηφιακού υλικού. Οι τεχνικοί και επικουρικοί εμπειρογνώμονες των επιστημονικών επιτροπών ελέγχουν τις προδιαγραφές, που σχετίζονται με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των βιβλίων, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές προδιαγραφές για την εκτύπωση και την ψηφιακή μορφή των βιβλίων και τις τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στο συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό. Για την υλοποίηση της αξιολόγησης αποκτούν πρόσβαση στο υλικό, που έχει υποβληθεί από τους συμμετασχόντες συγγραφείς στο Σύστημα Υποβολής Βιβλίων, αξιοποιώντας τα εργαλεία και το σύνολο των δυνατοτήτων που τους παρέχει το σύστημα. Αξιολογική κρίση των επιστημονικών επιτροπών που αγνοεί ή δεν συνάδει με το πόρισμα του ελέγχου των οικείων εμπειρογνωμόνων αιτιολογείται ειδικώς στο σχετικό πρακτικό.

Πώς επιλέγονται τα μέλη των επιτροπών που αξιολογούν τα διδακτικά βιβλία προς ένταξη στο Μ.Δ.Β.

Για την επιλογή των μελών των επιστημονικών επιτροπών συμπεριλαμβανομένων των εμπειρογνωμόνων εκδίδεται Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. Η αξιολόγηση των υποψήφιων μελών των επιτροπών γίνεται από τριμελείς επιτροπές οι οποίες συγκροτούνται με απόφαση του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. Οι επιτροπές έχουν πρόσβαση στις αιτήσεις των υποψηφίων μέσω ειδικής ψηφιακής εφαρμογής.

Ποιο είναι το αντικείμενο εργασιών των επιτροπών αξιολόγησης των διδακτικών βιβλίων

Το αντικείμενο εργασιών των μελών των επιστημονικών επιτροπών αξιολόγησης διδακτικών βιβλίων, συμπεριλαμβανομένων των επικουρικών εμπειρογνωμόνων, είναι η αξιολόγηση των υποβληθέντων βιβλίων με βάση τις γενικές προδιαγραφές, τις τεχνικές προδιαγραφές και χαρακτηριστικά, τα κριτήρια αξιολόγησης ποιότητας, που ορίζονται στα άρθρα 14 έως και 18 της υπό στοιχεία 160159/ΓΔ4/23-12-2022 (ΦΕΚ Β΄ 6712) Απόφασης σε συνδυασμό με τα λοιπά οριζόμενα στην εν λόγω Απόφαση και ιδίως του Άρθρου 8 αυτής, όπως ισχύει, μετά των Παραρτημάτων της, καθώς και τις ειδικές προδιαγραφές που ορίζονται στην υπό στοιχεία 46978/ΓΔ4/25-04-2023 Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στη διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης διδακτικών βιβλίων στο Μ.Δ.Β. και στην Ψ.Β.Δ.Β. Για να αξιολογηθεί θετικά και να ενταχθεί ένα διδακτικό βιβλίο στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (Μ.Δ.Β.) και στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων (Ψ.Β.Δ.Β.), πρέπει να αποτιμηθεί η ποιότητά του με βάση τους ακόλουθους βασικούς άξονες:
α) Επιστημονική εγκυρότητα: Το περιεχόμενο του διδακτικού βιβλίου συμβαδίζει με τις εξελίξεις της σχετικής επιστήμης. Η επιστημονική γνώση μετασχηματίζεται με επαρκή και κατάλληλο τρόπο σε σχολική.
β) Παιδαγωγική και διδακτική εγκυρότητα: Ανταποκρίνεται στη γνωστική ετοιμότητα των μαθητών, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σε σχέση με την ηλικία τους, με άξονα τη συμπερίληψη όλων, καθώς και στις βασικές αρχές της διδακτικής του κάθε γνωστικού αντικειμένου.
γ) Αυτενέργεια μαθητών: Ενθαρρύνει την εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία,
την ανάπτυξη πρωτοβουλιών και μεταγνωστικών ικανοτήτων.
δ) Καλαισθησία: Είναι ελκυστικό, παρέχει πολλαπλά ερεθίσματα και ενισχύει τα κίνητρα για
μάθηση.
ε) Γενικές και ειδικές προδιαγραφές.
 

image

 

Υλικό δημοσιότητας έργων ΕΣΠΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΧΡΗΣΙΜΑ
 «Οι Τέχνες στη Γλωσσική εκπαίδευση» Διημερίδα  26-27 Ιουνίου 2019 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο
Νέα βιβλία - σημειώσεις του ΙΕΠ για το ΕΠΑΛ Γενικής Παιδείας Eισαγωγή στις αρχές της Eπιστήμης των H/Y
@Goethe-Institut Athen/Colourbox Στο πλαίσιο του Συμφώνου Συνεργασίας μεταξύ του ΙΕΠ και του Ινστιτούτου
   Εναλλακτικά παρακολουθήστε την ημερίδα απο εδώ. Επιμόρφωση για την Εισαγωγή της Περιγραφικής

Παραλαβή και Παρακολούθηση Αναφορών στο ΙΕΠ βάσει του ν. 4990/2022 (Α΄ 210)

Επικοινωνία

Social Media

Χάρτης ΙΕΠ

Top